CONTROLE OP VEILIGHEID TORENKRAAN
Vorig jaar bezweek een torenkraan in Rotterdam waarbij de machinist om het leven kwam. Uit het onderzoek van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid is gebleken dat het ontwerp van de kraan niet in orde was. De OVV wil de veiligheidsvoorschriften voor torenkranen daarom laten aanpassen.
Binnen de huidige richtlijnen is de fabrikant zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van de torenkraan. Er zijn dus geen andere partijen die controleren op de veiligheid en kwaliteit waardoor mogelijke tekortkomingen niet aan het licht komen voordat de kranen op de markt komen.
Veel hoge torenkranen staan in drukke binnensteden. Mocht er een kraan een defect hebben, dan is de kans op gevaar voor de vele omstanders erg groot. Daarnaast staan veel torenkranen op bouwlocaties waar veel mensen aan het werk zijn. Omdat vrijwel alle bouwlocaties aan strenge VCA voorschriften moeten voldoen, is het vreemd dat deze torenkranen niet aan een extra inspectie worden onderworpen.
De OVV wil daarom het systeem van toezicht op de kwaliteit en veiligheid van torenkranen aanscherpen en de kranen laten plaatsen onder het reglement van de gevaarlijke machines. Op deze manier worden torenkranen voordat ze op de markt komen, eerst beoordeeld door een gecertificeerd bureau. Hierdoor worden veel ongelukken voorkomen.